Vikin.g Glory på varvet i Kina

Fotograf: Viking Lines siteteam

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Alla Viking Glorys block på plats

Bygget av Viking Lines nya färja för linjen mellan Åbo och Stockholm rullar på. Nyligen sattes fartygets sista block på plats på varvet i Kina.
Det är på det kinesiska varvet Xiamen Shipbuilding Industry som Viking Lines nya färja för trafiken mellan Stockholm, Mariehamn och Åbo just nu byggs. Och under onsdagen i förra veckan sattes det sista blocket på fartyget på plats.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] {”slideshow_images”:[83011,83012,83013,83014]} /–>

Det är på det kinesiska varvet Xiamen Shipbuilding Industry som Viking Lines nya färja för trafiken mellan Stockholm, Mariehamn och Åbo just nu byggs. Och under onsdagen i förra veckan sattes det sista blocket på fartyget på plats.

– Det var radarmasten som lyftes på plats ovanför bryggan. Efter det hölls en ceremoni på varvet med efterföljande middag, säger Michaela Lindström som jobbar med lanseringen av Viking Glory, till Sjöfartstidningen.

Premiäröppning av bogportarna

Det första byggblocket lades på plats i början av juni förra året då kölsträckningsceremonin hölls, vilket betyder att det tog omkring ett år att få alla blocken på plats.

Under tisdagen markerades ytterligare en viktig milstolpe i projektet när fartygets bogportar öppnades för första gången.

– Nu händer det massa grejer hela tiden. Det ser bra ut just nu, arbetet går framåt, säger Michaela Lindström.

Kari Granberg är Viking Lines projektledare på plats på varvet för nybygget. Han är nöjd med utvecklingen av projektet.

– Allt stål är på plats, hyttproduktionen är i full fart och hytter lyfts ombord, köken byggs, liksom publika områden. Varvet jobbar med bakgrundsarbeten, så som ventilationskanaler och el. Sedan tar inredningsfirmor över, säger han till Sjöfartstidningen.

Ökar kapaciteten

Viking Glory kommer att drivas av LNG och ha en kapacitet på cirka 2.800 passagerare. Fartyget kommer att ersätta Amorella, vilket innebär en total kapacitetsökning på fraktsidan med 500 filmeter. Planerad trafikstart är under 2021.

– Vårt projekt är som många andra påverkade av situationen med Covid-19. Varvet har haft vissa utmaningar med exempelvis materialleveranser men varvet har hanterat det rätt så flexibelt så produktionen har fortsatt utan större störningar, säger Kari Granberg.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]