Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Juridik | Specialfartyg

Alfons Håkans drar tillbaka besvär

Det finländska rederiet Alfons Håkans vill inte äventyra utrikeshandelns sjötransporter och drar tillbaka besvär om charter av svensk isbrytare.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ter av svensk isbrytare.

Finlands statsägda isbrytarrederi Arctia hyrde nyligen ut multipurpose-isbrytaren Nordica för offshoreuppdrag i Ochotska havet fram till månadsskiftet april-maj 2017. Trafikverket i Finland kompenserade detta genom att med direktupphandling hyra in den svenska isbrytaren Frej av Sjöfartsverket. Affärens värde uppges till 6 miljoner euro.

Åborederiet Alfons Håkans besvärade sig till marknadsdomstolen över den statliga isbrytarupphandlingen i Finland, men drar nu alltså tillbaka besväret.

Nordica till Ryssland

Enligt Alfons Håkans vd Joakim Håkans är det konstigt att statsägda Arctia hyr ut den ena av sina två största multipurpose-isbrytare till Ryssland mitt under pågående isbrytarsäsong, eftersom detta leder till att isbrytarkapaciteten inom Östersjöområdet reduceras med en A-klassens isbrytare.

– Det känns som om Arctias ekonomiska resultat vore viktigare än både sjöfarten och upphandlingsreglerna. Vem vinner på att Arctia gör affärer med Ryssland, dessutom under pågående EU-sanktioner, när staten samtidigt betalar 6 miljoner euro för en svensk isbrytare? Det här tycker vi är mycket problematiskt, säger han i ett pressmeddelande.

”Fel med direktupphandling”

Rederiet Alfons Håkans äger tre isbrytare. Joakim Håkans menar att det var fel av Trafikverket att använda sig av direktupphandling då man hyrde in Frej.

– Vi anser att man borde ha konkurrensutsatt isbrytaranskaffningen. Självfallet hade vi deltagit i konkurrensutsättningen om den ersättande kapaciteten. Vi är fortfarande av samma åsikt som vi framför i vårt besvär, men efter att ha diskuterat med det svenska Sjöfartsverket kan man säga att vi låter nåd gå före rätt nu. Det viktigaste är att handelssjöfarten till och från Finland löper på smidigast möjliga sätt, utan störningar i det statliga isbrytningssamarbetet, säger han.

”Högst förvånande”

Joakim Håkans påpekar att om man inte hade dragit tillbaka sitt besvär hade det kunnat innebära att direktupphandlingsaffären kring isbrytaren Frej hade dragits tillbaka.

– Trots att vintern så här långt har varit mild, hade följderna av vårt besvär kunnat vara förödande för hela vintersjöfarten på Östersjön. Arctias och Trafikverkets agerande är högst förvånande, men vi har beslutat att inte förvärra situationen.

Samma antal som i fjol

Arctia bemöter kritiken med att påpeka att antalet finska isbrytare på Östersjön är det samma som i fjol trots att Nordica hyrts ut.

– Arctias viktigaste uppgift är att säkerställa isbrytningen och trygga vintersjöfarten på Finlands havsområden. Voima är fortfarande kvar efter en omfattande renovering och nybygget Polaris har har införlivats i flottan, säger kommunikationschef Eero Hokkanen på Arctia.

Han informerar vidare att nyttjandegraden av de konventionella isbrytarna är omkring 30 procent, medan den för multipurpose-isbrytarna kan överstiga 80 procent tack vare internationella uppdrag.

– Nordicas befraktning stödjer Arctias kostnadseffektiva verksamhet, vilket i sin tur gör det möjligt med investeringar i isbrytare och genomförandet av vårt uppgraderingsprogram.

Sjöfartstidningen har även sökt finska Trafikverket för en kommentar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]