Fotograf: Robert Allan Ltd

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Alfons Håkans beställer nybyggen

Det finländska bogserbåtsrederiet Alfons Håkans har kontrakterat två isbrytande eskortbogserbåtar från Turkiet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]serbåtar från Turkiet.

De bogserbåtar som Alfons Håkans har beställt från varvet Sanmar i Turkiet är av Robert Allan Ltd:s typ Tundra 3200 med leverans sommaren 2020. Teknisk specifikation och ritningar har tagits fram i samarbete mellan Robert Allan Ltd och rederiet.

ASD (Azimuth Stern Drive)-bogserbåtarnas effekt blir 2 x 2.000 kW och bollard pull dragkraften minst 67 ton. Längden är 31,5 meter, bredden 12 meter och djupgåendet 5,6 meter.

”Som att blanda is med eld”

Rederiet Alfons Håkans uppger i ett pressmeddelande att nybyggena blir de första isbrytande eskortbogserarna som byggs för ett privatägt rederi för att opereras i Finland. Projektet kombinerar Alfons Håkans och Robert Allan Ltd:s erfarenhet av isbrytning, eskortbogsering och assistans och rederiets ambition är att de ska vara lika bra eller överträffa prestanda för de bästa existerande bogserbåtarna i regionen.

– Det här är en utmanande uppgift, eftersom enbart isklass inte ger nödvändig styrka och prestanda. Att kombinera goda egenskaper för isbrytning och eskortbogsering är som att blanda is med eld, men genom utmärkt samarbete med konstruktör och operatör har dessa krav uppfyllts, säger Alfons Håkans vd Joakim Håkans i ett pressmeddelande.

Stor investering

Beställningen hör till de största investeringar som Alfons Håkans har gjort och ska enligt rederiet utveckla verksamhetsförutsättningarna på lång sikt. Rederiet uppger att man med nybyggena kan erbjuda säker och pålitlig service till sina kunder när trenden fortsatt går mot allt större handelsfartyg.

– Vi har förberett denna investering länge. Internt startades processen 2017 och avtalet med Robert Allan Ltd undertecknades våren 2018. Vi har funnit en optimal lösning i samarbete med konstruktionsbyrån, leverantörer och varvet, säger Joakim Håkans.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]