Kim Ullman, vd Concordia Maritime.

Fotograf: Lars Ardarve

Kategori: Ekonomi | Tank

”Aldrig sett ett så dåligt kvartal”

Concordia Maritime rapporterar ett av de svagaste resultaten i bolagets historia, –120 miljoner kronor, för första kvartalet 2021. Orsaken är en rekordsvag tankmarknad med mycket låga fraktrater.
2020 var året som de dåliga tiderna för tanksegmentet skulle förändras till det bättre, men så blev det inte. ”Istället kom världsekonomin att tvärnita och efterfrågan på olja att störtdyka. Allt som en direkt följd av pandemin”, skriver Concordia Maritimes vd Kim Ullman i rapporten för första kvartalet 2021.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]gmentet skulle förändras till det bättre, men så blev det inte. ”Istället kom världsekonomin att tvärnita och efterfrågan på olja att störtdyka. Allt som en direkt följd av pandemin”, skriver Concordia Maritimes vd Kim Ullman i rapporten för första kvartalet 2021.

– Jag har varit i branschen länge och har aldrig sett ett så dåligt kvartal. Det är förstås corona som har påverkat. Vi väntade oss inte att det skulle ta så här lång tid för marknaden att återhämta sig, men av flera skäl är det så, inte minst på grund av den andra vågen av corona under hösten, sa Kim Ullman på en webbsänd telefonkonferens.

Coronaåret 2020 ovanpå de dåliga tiderna som enligt Kim Ullman har pågått sedan andra halvan av 2016 har gett upphov till situationen. Rederiet förhandlar just nu med sina långivare och med Stena om olika åtgärder för att förstärka sitt finansiella läge och sin likviditet.

Resultatet för kvartalet efter skatt uppgick till –121,4 miljoner kronor
(29,0 miljoner kronor motsvarande period 2020). EBITDA blev –45,7 miljoner kronor (123,2) och resultatet per aktie –2,52 kronor exklusive nedskrivning och skatt (0,61).

Ur Concordia Maritimes rapport för första kvartalet 2021.

Förutom det bekymmersamma finansiella läget rapporterade Kim Ullman och rederiets nya CFO Martin Nerfeldt på telefonkonferensen att Concordia Maritime i alla fall ligger på ett högre intjäningssnitt inom produkttank- och suezmaxområdena under första kvartalet än övriga marknaden (bilden ovan).

Andra ljusglimtar som nämndes under telefonkonferensen är att IMF (internationella valutafonden) väntar sig ett uppsving i världsekonomin under 2021 som överträffar 2019 års läge. Enligt prognos från EIA (U.S. Energy Information Administration) kommer efterfrågan på olja i november 2021 att vara uppe på samma nivå som den var ungefär två år tidigare.

På årsstämman den 28 april beslutades att ingen utdelning ska ske för verksamhetsåret 2020. Styrelseledamöterna Carl-Johan Hagman (ordförande), Stefan Brocker, Henrik Hallin, Mats Jansson och Helena Levander valdes om och Ulrika Laurin nyvaldes.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]