Fotograf: Peter Therkildsen

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

Åländskt rederi köper dansk färja

Trafiken på den tvärgående linjen i Ålands skärgård tas över av nybildat rederi.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�ver av nybildat rederi.

Det åländska rederiet J&L Shipping Ab köper färjan Odin Sydfyen från det danska färjerederiet Færgen A/S. J&L Shipping har vunnit landskapsregeringens upphandling av den så kallade tvärgående linjen mellan Långnäs, Snäckö och Överö.

– Kontraktet är på fem år och trafiken startar den 15 juni. Färjan döper vi om till Odin och vi planerar att ta henne till Åland i slutet av denna vecka, säger Jan-Erik Lindman, styrelseordförande för J&L Shipping Ab, till Sjöfartstidningen.

Nya ramper

Rederiet J&L Shipping har nyligen bildats av Jan-Erik Lindman och hans bror Leif Lindman, som är vd.

Jan-Erik Lindman berättar att det krävs vissa ombyggnader eftersom konstruktionen på landfästena är en annan i Danmark än på Åland.

– När färjan kommer hit till Åland är hon utan för- och akterramp. De ska vi lägga in på henne här under maj månad. Al Mare Consulting sköter om den biten åt oss.

Gott skick

Odin Sydfyen är byggd av Svendborg Skibsværft 1982 och har senast varit reservfärja för Als Færgen på linjen Bøjden–Fynshav. Innan försäljningen låg hon upplagd i tre månader.

– Färjan är i väldigt gott skick. Det har varit en ägare från första början, säger Jan-Erik Lindman. 

Färjetrafiken på den tvärgående linjen har hittills drivits i landskapsregeringens egen regi.

– De bjöd ut trafiken på totalentreprenad och hade som krav att det skulle vara ett större fartyg än vad som tidigare hade trafikerat där.

Odin Sydfyen har kapacitet för 50 personbilar på bildäck. För närvarande trafikeras linjen av Ejdern med kapacitet för 23 personbilar.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Per Göran Traung

    Den tvärgående linjen-”tvärsan”- är viktig och det är angeläget att den förses med lämpligt tonnage. Den danska färjan skiljer sig väsentligt från tidigare färjor exempelvis ”Grisslan” och jag hoppas att rederiet försäkrat sig om att den passar för traden.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]