I maj presenterade Ahlmark Lines en beställning av två nybyggen från Nederländerna.

Fotograf: Ahlmark Lines AB

Kategori: Torrlast

Ahlmark Lines beställer två nybyggen

Sveriges äldsta fortfarande verksamma rederi beställer två nybyggen. Det handlar om Ahlmark Lines, som har beställt två torrlastfartyg från Royal Bodewes i Nederländerna.

Det var under tisdagen som Ahlmark Lines offentliggjorde rederiets order hos varvet Royal Bodewes i Groningen i Nederländerna. Det handlar om två fartyg av typen 5050 Eco Trader ice class 1A mini bulkers på 5.000 dwt och under 90 meter.

Bygget har påbörjats

Enligt ett pressmeddelande från rederiet har bygget av det första fartyget, NB 732, redan påbörjats vid ett av Royal Bodewes partnervarv i Nederländerna med en förväntad leverans under andra kvartalet 2024. Byggandet av det andra fartyget, NB 830, kommer att starta i slutet av 2023 med en beräknad leverans under det sista kvartalet 2024.

Blir klassade som Cleanship

De nya fartygen får isklass 1A och är enligt Ahlmark Lines därmed framtidssäkra tillägg till deras flotta. De ska utrustas med grön teknik som bland annat gör att de kommer att ha en Cleanship klassnotering. Bränsletankarna kommer att ligga fria från fartygets skrov, de utrustas med teknik som reducerar utsläppen till ett minimum samtidigt som lastkapaciteten blir hög. Dessutom meddelar rederiet att nybyggena ska utrustas med många komponenter som är europeiskt tillverkade, såsom en ABC-huvudmotor. 

Har ytterligare nybyggen

I linje med rederiets tradition har Ahlmark beställt nybyggena i norra Nederländerna. Stålet skärs exempelvis ut på just den plats där Ahlmark lät bygga fartyg i slutet av 1980-talet.

Utöver de två nybyggena i Nederländerna har rederiet just nu ett projekt med två nybyggen i Kina med beräknad leverans 2023 och 2024.

Ahlmark Lines AB är det äldsta fortfarande verksamma rederiet i Sverige med en historia som sträcker sig 175 år bakåt. Transport av skogsprodukter till Storbritannien har blivit Ahlmarks kärnverksamhet. Rederiets flotta består idag av tio bulkfartyg.