[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]rna.”} /–>
Det var på floden Winschoterdiep i Foxhol utanför Groningen i Nederländerna under fredagen den 26 juli som Ahlmark Lines andra nybygge av två sjösattes på varvet Royal Bodewes.
Fartyget, som fått namnet Mangen, är det andra av de två torrlastfartyg som Ahlmark Lines beställt av typen 5050 Eco Trader ice class 1A mini bulkers på 5.000 dwt och som är drygt 87 meter långa. Det första fartyget heter Unden och levererades i våras.
Blir klassade som Cleanship
De nya fartygen får isklass 1A och är enligt Ahlmark Lines därmed framtidssäkra tillägg till rederiets flotta. De utrustas med grön teknik som bland annat gör att fartygen får en Cleanship klassnotering. Bränsletankarna ligger fria från fartygets skrov, samtidigt som fartygen utrustas med teknik som reducerar utsläppen samtidigt som lastkapaciteten blir hög. Dessutom har rederiet tidigare meddelat att nybyggena utrustas med många komponenter som är europeiskt tillverkade, såsom en ABC-huvudmotor.
Klassiskt rederi
Ahlmark Lines AB är det äldsta fortfarande verksamma rederiet i Sverige med en historia som sträcker sig 175 år bakåt. Transport av skogsprodukter till Storbritannien har blivit Ahlmarks kärnverksamhet. Rederiets flotta består av åtta bulkfartyg.
[/flowy_subscriber_only]