vd och landshövding vid invigningen
Affärsverkens vd Anna Wallin och landshövding Ulrica Messing som döpte Elleskär.

Fotograf: Affärsverken

Kategori: Passagerarsjöfart

Affärsverken inviger elbåt för ny linje

Nu har M/F Elleskär invigts. Affärsverkens öppna elbåt ska i sommar trafikera Borgmästarefjärden i Karlskrona. Elbåten laddas med 100 procent förnybar el.

I och med den nya elbåten tillförs en ny linje som kommer drivas av Affärsverken i egen regi och trafikera Borgmästarefjärden under högsäsongen juni till augusti.

– Vi har länge funderat på att erbjuda rundturer i Borgmästarefjärden med linjesträckning från Fisktorget via Pottholmen, Dragsö och Brändaholm. Att valet föll på ett helelektriskt fartyg beror på vår målsättning att minska CO2-utsläppen och bli fossilfria till 2030, säger Anna Wallin, vd Affärsverken i ett pressmeddelande.

Konverterades på Hasslö varv 

Fartyget levererades 1986 av Aluminiumbåtar Gryt AB som Ronja av Ronneby och har sedan dess haft flera olika ägare. För två år sedan köptes fartyget från Strömma Turism och Sjöfart AB och elektrifieringen påbörjades på Hasslö varv. Dieselmotorn togs bort, designen ändrades, skrovet förbereddes för konvertering till el. 

– Tanken var att sjösätta Elleskär förra sommaren, men Transportstyrelsens processer för elektrifiering medförde att det drog ut på tiden, säger Anna Claesson, affärsområdeschef Skärgårdstrafik i pressmeddelandet.

Elleskär har plats för 56 passagerare. Foto: Affärsverken

Enligt rederiet är man trots förseningen först i södra Sverige med en elektrisk skärgårdsbåt.

Varje sommar reser cirka 120.000 personer med skärgårdstrafiken. Dessutom genomförs över 100 charter- och eventturer. Att köra på el istället för dieseldrift medför en förbättring av den lokala miljön med mindre utsläpp och buller.

Jobbar med flera alternativ

Enligt Affärsverken har rederiet avsevärt minskat bränsleförbrukningen genom olika åtgärder de senaste åren.

– Alla våra fartyg kan inte elektrifieras, men det finns andra alternativ såsom dieselelektrisk framdrift och förbränningsmotorer som tankas med exempelvis HVO, säger Anna Claesson.

Elleskär döptes den 8 maj av landshövding Ulrica Messing. Namnet Elleskär kommer från den lilla ön Älleskär mellan Långö och Galgamarken – men rederiet har valt att stava med E för att båten är eldriven.


Tekniska data M/F Elleskär

  • Längd: 12,07 meter
  • Största bredd: 4,08 meter 
  • Djupgående: 0,80 meter
  • Kapacitet: 56 passagerare
  • Hastighet: 5 knop
  • Elmotor batteri: Floattech 160 kWh
  • Maskinstyrka: 30 kW
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]