Atlantic Container Line kör direkttrafik mellan Göteborg och Halifax i Kanada. På bilden ACL:s Atlantic Star.

Fotograf: Atlantic Container Line

Kategori: Skeppsbyggnad | Container | RoRo

ACL:s nybygge på ingång

Nummer ett i ACL:s serie om fem nya conro-fartyg anlöper Göteborg kring den 20 december. Övriga fyra fartyg levereras fortlöpande under det kommande halvåret.

Hos Göteborgs Hamn ser man fram emot premiäranlöpet för det första ACL-nybygget Atlantic Star.

— Det är jättekul att ACL fortsätter sin satsning på conro-trafiken till Nordamerika och dessutom ökar kapaciteten ytterligare. Det är positivt för Göteborgs Hamn och inte minst för svenskt näringsliv i stort, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn.

Direktlinjer

Runt tio procent av svensk containerexport går till USA, som är en av Sveriges största exportpartners utanför Europa. En stor del av exporten går just via Grimaldiäga Atlantic Container Lines direktlinjer från Göteborgs Hamn till den amerikanska östkusten.

— USA är en av Sveriges viktigaste handelspartners. Det finns en stor efterfrågan på korta ledtider, effektiv och säker hantering av last till och från USA. ACL har under flera årtionden varit ett ledande rederi på denna linje, därför känns det mycket bra att få sätta in de nya fartygen och därmed kunna ge våra kunder ännu bättre service på frakter till USA, säger Anders Ivarsson, vd på ACL i Göteborg.

Ökad kapacitet

De fem nya fartygen beställdes vid det kinesiska Hudong Zhonghua-varvet 2012 och kommer att ersätta rederiets fem befintliga fartyg. Fartygen får en betydligt ökad kapacitet jämfört med rederiets befintliga fartyg, trots att de är varken så mycket längre eller bredare: medan de nuvarande fartygen har en containerkapacitet på 1.850 teu får nybyggena en kapacitet på 3.800 teu. Samtidigt ökar ytan för roro-last från 18.500 kvadratmeter till 28.900 kvadratmeter, plus att den maximala takhöjden ökas från 6,2 meter till 7,4 meter.

Brittisk flagg

Sedan tidigare har det rapporterats att åtminstone två av de kommande fem fartygen i motsats till dagens fem fartyg inte får svensk flagg, och för Atlantic Stars vidkommande står det nu klart att det fartyget får brittisk flagg.

Kommentarer

  • Anonym

    Synd att inte alla 5 fick svensk flagg

  • Anonym

    ACL det blir polsk besättning på alla dom nya.

  • Ingvar Bergman

    De nya fartygen kommer ut i en helt annan marknad än när de beställdes. Till följd av alla mega-ships i Fjärran Östern-farten har dessa trängt ut (cascading) fartyg i 10/12000teu klassen som nu översvämmar bl a Nordatlanten med hård press på frakterna som resultat.
    Man får verkligen hoppas att ACLs goda namn i traden skall hjälpa dem på traven. Och visst är det synd att man inte får svensk flagg, men ’till vardags’ tycker jag att fartygen och bolaget ändå känns svenskt och det beror väl på många år med anlöp i Göteborg..

  • Anonym

    Det var stor fest när den första G:3a anlöpte Göteborg i slutet av 1970-talet.
    Frescofilm, Bengt Uno Hasselblad gjorde en mäktig film som vann pris och den visades på RORO-mässan i Nice. Tänk vilken fantastisk transportinsats G3:orna har gjort, sommar som vinter på tuffa Nordatlanten, i alla år. Lennart Fougelberg

    • Henrik H.

      Forsta G3:an Atlantic Companion, kom 1984. Inte I slutet av 70-talet.
      Men jag haller med, fantastiska fartyg som servat linjen gott.

  • Anonym

    Det var många år sedan som ett så anskrämligt fartyg besökte Göteborgs vackra hamn.

  • Anonym

    Vad innebär det rent praktiskt att byta flagg från svensk till brittisk? Kan man inte som svensk fortsätta jobba under den nya flaggan?

    • Anonym

      Skatteverket kommer garanterat ha en åsikt.

      Se artikeln ”Nu är det över”

  • Anonym

    Det är Grimadis personal politik ni skall titta på! Redan för flera år sedan såg man vad som hände med Grande Brasil m.m Spara på kall skuret i kylskåpet m.m ni som påstår att det inte kan vara sant har inte varit där på Afrika traden 3,5 – 4 år sedan år sedan punk slut.

    • stickan

      har varit där, kan bara hålla med

  • Anonym

    Då ACL huvudkontor ligger i New Jersey USA, och huvudägaren Grimaldi håller till i Italien, förstår jag inte varför det är så konstigt att de väljer en annan flagg än svenska?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.