Ett e-bunkerfartyg för grön el och ett flytande batterilager. Det är konceptet som SeaFjord Energy utvecklat och där ABB nu bidrar med teknik.
Ett e-bunkerfartyg för grön el och ett flytande batterilager. Det är konceptet som SeaFjord Energy utvecklat och där ABB nu bidrar med teknik.

Fotograf: FKAB Marine Design

Kategori: Miljö | Skeppsbyggnad

ABB levererar teknik till banbrytande konceptet

Förra sommaren lanserade Göteborgsbolaget SeaFjord Energy ett koncept med ett e-bunkerfartyg som fungerar som ett flytande batterilager. Nu står det klart att ABB hakat på konceptet och bidrar med flera tekniska lösningar.

Göteborgsbaserade SeaFjord Energys koncept för e-bunkerfartyg erbjuder ett nytt sätt att förse fartyg med energi både till sjöss och i hamn, vilket Sjöfartstidningen skrev om i juni förra året. Det är ett bunkerfartyg som kan lagra, transportera och ladda upp fartyg med grön el.

– Det här är världens första e-bunkerfartyg som kommer att förse fartyg med elkraft i fjordar, hamnar och offshore. Den här utvecklingen är ett viktigt steg mot en mer hållbar sjöfartssektor, säger Elias Magnusson, COO, SeaFjord Energy i ett pressmeddelande.

ABB bidrar med elteknik

Nu står det klart att ABB hakar på SeaFjords koncept med sina tekniska lösningar och förser fartyget med elektriska kraft- och framdrivningssystem samt en laddningslösning.

Fartygskonceptet använder ABB Dynafin för framdrivning och Onboard DC Grid kraftsystemplattform för att optimera energianvändningen ombord.

Fartyget kommer att ha ett stort batteripaket som kan tillhandahålla förnybar energi där traditionell landströmsinfrastruktur inte är tillgänglig, till exempel i avlägsna fjordar och på offshore-platser.

  • Bild: FKAB Marine Design
  • Bild: FKAB Marine Design

Kan laddas i vindkraftsparker

E-bunkerfartyget kan enligt pressmeddelandet från ABB laddas via en landanslutning eller få energi direkt från en vindkraftspark med hjälp av ABB:s laddningssystem. ABB:s teknik är tänkt att användas för att ladda andra fartyg till havs, och e-bunkern är konstruerad för att leverera upp till 50 megawatt kraft till fartyg av olika storlek, från små till stora.

– ABB är glada över att samarbeta kring den här banbrytande designen. Vårt elektriska kraft- och framdrivningssystem möjliggör maximal effektivitet både för transmission och framdrivning, vilket innebär att en större del av den transporterade energin kan användas av bunkerkunderna, säger Marcus Högblom, chef för passagerarsegmentet på ABB Marine & Ports i pressmeddelandet.

ABB har ytterligare ett system ombord, kallat PEMS som är kärnan i fartygets kombinerade kraft- och kontrollsystem.

Design från Uddevalla

SeaFjord har utvecklat konceptet med det nya elbunkerfartyget i samarbete med Uddevallabaserade FKAB Marine Design samt Bureau Veritas.

– FKAB är glada och tacksamma över att vara en del av denna e-bunkerdesign, och att vi fick frågan från Seafjord Energy att delta från dag ett för att utveckla deras idé tillsammans. Det här projektet är det första i sitt slag och helt i linje med de innovativa projekt som FKAB vill delta i, säger Andreas Hagberg, Head of Sales and Marketing på FKAB Marine Design i pressmeddelandet.

– Vi är glada att kunna stödja utvecklingen av detta innovativa e-bunkerfartyg som främjar hållbara maritima lösningar samtidigt som höga säkerhets- och miljöstandarder upprätthålls, säger Herman Spilker, Vice President of North Europe Zone på Bureau Veritas Marine & Offshore.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]