Fotograf: ABB

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

ABB beställer kabelfartyg

ABB ger sig in i shippingbranschen när de beställer ett nytt och avancerat kabelläggningsfartyg. Bygget sker i Norge.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]erat kabelläggningsfartyg. Bygget sker i Norge.

Kraft- och automationsföretaget ABB har bestämt sig för att öka sin flexibilitet och har därför beställt ett helt nytt kabelläggningsfartyg.

– Detta nästa generationens fartyg kommer att innehålla avancerad ABB-teknik och bidra till att differentiera vår verksamhet inom högspänd sjökabel, främst genom att tillföra ökad flexibilitet och genomförandekapacitet, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Systems.

Miljardorder

Fartyget kommer byggas vid det norska varvet Kleven och leverans väntas till 2017. ABB uppger inte själva hur stor investering det handlar om. Men enligt norska tidningen Vikebladet är ordern värd en miljard norska kronor för varvet i Ulstein.

”Hård internationell konkurrens”

Fartyget som byggs blir 140 meter långt och är av typen SALT 306 CLV får Salt Ship Design på Stord i Norge. Klevens administrerande direktör Ståle Rasmussen är så klart nöjd.

– Detta projektet är ett bevis på att norsk design och skeppskonstruktion håller sig framme i hård internationell konkurrens. Detta är ett väldigt viktigt kontrakt för Kleven, i en tid då det är långt mellan kontrakten inom norsk skeppsbyggnation.

Kleven har nu 15 fartyg i sin orderbok med ett samlat värde på tio miljarder norska kronor.

ABB:s egen teknik

Fartyget kommer utrustas med ABB:s integrerade automationssystem och tre Azipod framdrivningseneheter. Och ett energilagringssystem gör att bränsleförbrukningen väntas minska med 27 procent jämfört med traditionella AC-system. Fartyget kommer också utrustas med DP3 för dynamisk positionering.

En undervattensfarkost kommer också finnas ombord på fartyget. Tanken är att den ska kunna övervaka kabelläggningen under ytan och kommer kunna fjärrstyras ombord (för att läsa mer om fartygets utrustning läs här).

Oklart om flagg

Nyheten om det nya fartyget kommer bara några dagar efter att ABB meddelat att de fått en beställning på en över 200 kilometer lång elkabel. En kabel som ska läggas mellan norska fastlandet och oljefältet Johan Sverdrup. Men ABB har inte beslutat om det nya fartyget ska lägga ut den nu beställda elkabeln.

ABB har ännu inte kunnat uppge under vilken flagg fartyget kommer gå eller vem som kommer sköta den dagliga operationen.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Boris

    Vem ska bemanna? Fick intrycket av norska artiklar att det är ett svenskt rederi som ska bemanna den.

    • Adam Bergman

      Hej Boris, Det är ännu oklart vem som ska sköta bemanning och dylikt. Enligt ABB är det inte bestämt. Men vi söker vidare kring det.

  • David Lindgren

    Jag hoppas på ett svenska flagga i aktern på denna skuta.

  • Sverker

    Finns det några fler nyheter kring bemanning, drift och ägande av detta fartyg?

    • Adam Bergman

      Hej Sverker,
      Vi har ännu inte hört något om bemanning, eller något annat för den delen, om fartyget ännu. Men så fort vi får fram mer information kommer vi meddela det.
      /Adam Bergman, reporter

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]