Gothenburg Roro

Fotograf: Göteborgs Hamn

Kategori: Hamn/Logistik | RoRo

90 varslade i Göteborgs hamn

Gothenburg Roro har varslat 90 anställda om uppsägning vid terminalen i Göteborg. Detta sedan de förlorat en stor kund.

I förra veckan tecknade det belgiska roro-rederiet CLdN ett avtal med Logent Port & Terminals i Göteborg. Därmed lämnar de Gothenburg Roros terminal redan den 15 november och flyttar längre in i hamnen. Anledningen uppges vara att CLdN fick ett lägre pris hos Logent.

I samband med detta har Gothenburg Roro lagt ett varsel om uppsägning av 90 anställda – 75 kollektivanställda och 15 tjänstemän.

”Utpressningsvarsel”

– Vi ser detta som ett utpressningsvarsel, säger Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetareförbundets avdelning 4 i Göteborg, till Sjöfartstidningen. Han menar att det är ett kraftigt övervarsel som företaget vill använda i förhandlingarna med facket.

– Det ska bli intressant att se hur Gothenburg Roro agerar. För de kan inte ha verksamhet om de säger upp 90 anställda. Men det viktigaste för oss nu är att säkra villkoren och arbetsmiljön för våra medlemmar.

Behövs folk på andra ställen

Enligt Peter Annerback så behövs det folk runt om i hela hamnen och han hoppas att ingen ska behöva förlora jobbet.

– Anlöpen blir ju inte färre nu. Det är ju bara så att det flyttar från en aktör till en annan.

Han berättar också att Logent sagt att de kommer behöva rekrytera ny personal i samband med den utökade trafiken.

Björn Wånge, som är vd för Göteborgs Roro Terminal, vill inte kommentera det lagda varslet till Sjöfartstidningen.

Kommentarer

  • Göteborg

    Cldn flyttar till en annan Terminal men har fortfarande 35% i fd Älvsborgshamnen.Många lyfte på ögonbrynen redan när det blev känt att 2 ärkerivaler skulle driva Terminalen ihop.Sedan dessa 2 rederier skrev kontraktet så har Cobelfret(Cldn) inte haft speciellt mycket att säga till om.

  • Anonymous

    Danskarna och Dfds och även Maersk är inte lätta att ha och göra med.Att Cldn(Cobelfret) nu byter Terminal kommer inte helt oväntat.Sedan dom tog över ihop med Dfds så har respektive rederi varit åsidosatt.Många olika faktorer spelar roll bl.a. att Dfds prioriterar sina egna båtar först och främst bortsätt från att dom driver Terminalen ihop.Sedan går åsikterna isär,dålig effektivitet,långsamt samtidigt som redare företag är aldrig direkt nöjda heller.Hoppas att Cldn har hittat det dom var ute efter.

  • Gustaf

    Det innebär alltså att Wagenborgarna slutar gå till kaj 700 & 702. Men vart ska de gå istället? Kaj 600 & 601? Eller till Majnabbe? Arendal?

  • Anonymous

    645,648

  • Anonymous

    Precis.Cldn-s nya Kajplats kommer att vara 600 i Bil och RoRo Terminalen.Wagenborgarna kommer att gå någon annanstans,istället sätter man in Adeline och 2 syster fartyg till som är något kortare och 1 fil mindre ombord.7 filer istället för 8.För tillfället seglar Adeline mellan Zeebrügge och Purfleet.

  • Stig Palm

    Jag förstår det maffialiknande facket i Göteborgs hamn. Med den lägsta produktiviteten i hela containerhamnsvärlden. Fråga gärna gärna Maersk Line?

  • Anonym2

    Maersk vill inte ha fast personal förutom Kranförare.AP-Möller vill bara ha behovsanställda,de é inte precis att dom bryr sig om sin personal.

  • Chiefen

    Blir man rånad så blir man.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.