Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Arbetsmarknad | Ekonomi | Passagerarsjöfart

800 kan tvingas lämna Stena Line

800 anställda kan komma att tvingas lämna Stena Line till följd av SECA-direktivet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�ljd av SECA-direktivet.

– Det är ännu inget varsel lagt men det kan komma att påverka personal både ombord och på land, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line. Enligt honom så är det det kommande SECA-direktivet som är en av de största bidragande faktorerna till att företaget måste spara.

– SECA-direktivet är den största utmaningen för oss sedan taxfree-försäljningen avvecklades. Det kommer innebära 450 miljoner kronor i ökade kostnader per år för Stena Line.

Positiva till miljöförbättrande regler

I ett pressmeddelande utvecklar företagets vd, Carl-Johan Hagman:

– Vi är positiva till miljöförbättrande regler så länge de är samma för alla och sker i en takt som vi och våra kunder klarar av – så är inte fallet med de nya svavelreglerna. I slutändan påverkar de ökande bränslekostnaderna den svenska export- och importindustrin negativt eftersom en betydande andel av transporterna går på havet.

Ingen definitiv siffra

Jesper Waltersson betonar att 800 personer inte är en definitiv siffra. Det är en del av det stora besparingspaket – eller resultatförbättringsprogram som Stena Line själva kallar det – som pågått på företaget sedan 2013. Besparingarna ska hålla på fram till slutet av 2015 och tills dess ska resultatet ha förbättrats med 1,3 miljarder kronor. Besparingarna innebär, förutom eventuella nedskärningar i personal, bland annat inställda turer på en del linjer.

Testar metanol

Parallellt med besparingarna håller Stena Line på med en rad olika projekt för att minska företagets miljöpåverkan. Enligt Carl-Johan Hagman tittar de bland annat på olika typer av bränsle.

– I början av 2015 påbörjas ett försök med metanol som drivmedel på en av våra färjor. Samtidigt undersöker vi skrubbertekniken och tittar även på LNG som drivmedel. Klart är dock att konvertering och ombyggnad av våra färjor både kommer att ta tid och kosta stora pengar.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]