Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Dop av LNG-driven färja i Åbo

Finlands förra president är gudmor till Tallinks nybygge som på fredagen döptes vid Meyer Turku.

Idag, fredagen den 1 juli, döptes Tallinks nybygge officiellt på varvet Meyer Turku i Åbo till Megastar. Namnet offentliggjordes redan i januari 2016 efter en namntävling. Fartygets gudmor är Tarja Halonen, tidigare president i Finland.

– Vi är stolta och hedrade över detta. Megastar är ett miljöanpassat fartyg i alla avseenden och därför känns det extra bra att ha före detta presidenten Tarja Halonen som gudmor. Ur ett miljöperspektiv så sänder Megastar en viktig signal till hela branschen, säger Janek Staelmeister, vd för AS Tallink Grupp.

Sjösättning nästa

Följande steg blir att inom kort sjösätta Megastar och flytta fartyget till utrustningskajen. Byggnationen av kryssningsfartyget Mein Schiff 6 har redan påbörjats sida vid sida med Megastar och innan dockan åter torrläggs kommer de redan sammanfogade sektionerna till Mein Schiff 6 kommer att flyttas till sin permanenta plats i dockan.

– Vi inledde designen av fartyget för ett och ett halvt år sedan. För en skeppsbyggare är det alltid fascinerande att se hur någonting som börjat som några skisser på papper blir en riktig och sofistikerad produkt. Detta fartyg siktar högt, vi har LNG-propulsion och tankarna är fullt integrerade i skrovet, säger Jan Meyer, vd för Meyer Turku.

Levereras 2017

Megastar kommer att levereras i början av 2017 och inleder därefter trafik mellan Helsingfors och Tallinn. Megastar, som får en marschfart på 27 knop, ingår i Tallinks Shuttle-koncept med snabbgående, stora bil- och passagerarfärjor för året-runt trafik över Finska viken.

– Bitarna faller på plats och vi hoppas på att kunna överraska våra passagerare med nya tjänster som förstärker och förnyar Tallinks Shuttle-koncept, säger Janek Staelmeister.

Bunkras från lastbil

Nybygget kommer att kunna bunkras både i Helsingfors och Tallinn.

– Vi kommer att bunkra från lastbil och detta sker nattetid då fartyget ligger vid kaj en längre period. Men vi kan också utföra bunkring samtidigt som fartyget lossas och lastas, säger sjökapten Tarvi-Carlos Tuulik, som leder enheten Tallinkin shipmanagement.

Fartyget får två bildäck och ett garage. Lastning och lossning sker på två plan.

Fartyget är delfinansierat av EU, CEF (Connecting Europe Facility) med 4,8 miljoner euro. I samband med att kontraktet tecknades i februari 2015 uppgavs värdet till cirka 230 miljoner euro.

Data NB 1391 (Megastar)

Flagg: Estland

Längd: 212,2 m

Bredd: 30,6 m

Brutto: 49.200

Passagerare: 2.824

Besättning: 176

Lastkapacitet, filmeter: 3.800 (därav lastbilar 1.970)

Maskineri: Dual fuel LNG/Diesel-elektriskt

Propulsionseffekt: 40.600 kW