Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Politik

”Vi behöver tonnage under inhemsk flagg”

Anne Berner, Ålands- och kommunikationsminister i Finland betonade på Sjöfartens Dag i Mariehamn vikten av att även inom sjöfarten utnyttja alla de möjligheter som digitaliseringen innebär.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]gitaliseringen innebär.

Anne Berner inledde sitt tal på Sjöfartens Dag i Mariehamn den 12 maj med att konstaterade att Finlands export och import nästan helt är beroende av sjöfart.

– De logistikkostnader som vår industri har uppgår i medeltal till 13 procent av företagens omsättning. Siffran är betydligt högre än i de viktigaste konkurrerande länderna som de finska företagen måste konkurrera med.

Möjligheter

Samtidigt verkar sjöfarten i en omgivning som hela tiden förändras.

– Vi arbetar hela tiden med striktare miljöreglering, men den innebär också en stor möjlighet. Den har gett os möjlighet att vara föregångare inom utvecklingen av teknologi för miljövänlighet inom sjöfarten. Miljötänkande har medfört en blå tillväxt som hela tiden har blivit viktigare.

Att sjöfarten är ett livsvillkor för Finland betonade Anne Berner flera gånger.

– Vi behöver tillräckligt med tonnage under finländsk eller åländsk flagg. Tonnageskatten och blandbemanningsavtalen har varit viktiga. För tillfället har vi inga planer på att förändra dessa moment.

Utnyttjande av data

Eget tonnage innebär enligt ministern också möjligheter och förutsättningar för att utveckla ny teknologi och nytt kunnande.

– Vi har i vårt ministerium beslutat att vi inte längre gör transportpolitik och kommunikationspolitik. Vi kommer i fortsättningen att göra politik som stöder utvecklingen av nätverk, både fysiska och digitala. Vi gör politik som stöder utvecklingen av tjänster och utnyttjande av data. 

Mycket att göra

Anne Berner påpekade även att det finns mycket att göra inom IMO.

– Vi måste se till att den globala konkurrenskraften styrs, att vi skapar gemensamma intressen för de globala normerna. Rederierna i Finland har kontaktat mig gällande förslag för nettolönesystem och dess evaluering samt hur vi skulle kunna befrämja dubbelregistrering vid bareboatbefraktning. Vi kommer att undersöka detta och se till att det finns möjligheter som fortfarande stöder det intresse vi har av att ha mera tonnage under finländsk eller åländsk flagg.

Digital form

– Information i digital form är nyckeln till fortsatt trygg, miljövänlig och effektiv sjöfart. Genom att samla och analysera data finns det möjligheter att se vad man kan göra gällande fartygens prestanda, lasthanteringslösningar och energieffektivitet och samtidigt nå de miljö- och klimatmål som vi alla står inför.

– Vi har också bra samarbete mellan rederier och ICT-branschen där det utvecklats redeskap för att effektivisera bränsleekonomin för fartyg. En preliminär slutsats i utredningen Digitala Östersjön, som har beställts av kommunikationsministeriet och Havsindustriföreningen, är att det redan finns mycket data som kunde utvecklas bättre av branscehrna inom sjöfart och havsindustri, men också för att skapa fler gemensamma plattformar.

Finansiering

Sist men inte minst tog Anne Berner upp vikten av att skapa nya instrument för finansiering. 

– Det finns mer och mer små och medelstora bolag som har problem med finansieringen. Vi måste dessutom se till att det finns möjlighet att kommersialisera produkterna. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]