[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n del av Furusundsleden.
Beslutet från Länsstyrelsen i Stockholm gäller det drygt tio kilometer långa avsnitt av Furusundsleden som har varit föremål för en utredning med avseende på stranderosion förorsakad av fartygstrafiken.
Enligt beslutet blir den fartbegränsning på 10 knop som gällt under utredningstiden permanent. Tidigare har fartbegränsningen i detta avsnitt varit 12 knop.
Dispens
Länsstyrelsen har samtidigt beslutat att medge dispens för de färjor som går i trafik mellan Stockholm, Åland och Åbo för att de ska kunna hålla sina tidtabeller. Dispens medges antingen på den aktuella farledssträckan i Furusundsleden eller marginellt på andra delar av farleden.
I praktiken innebär detta att Amorella, Galaxy och Baltic Princess fortsättningsvis får köra 12 knop i det berörda farledsavsnittet. Däremot får Viking Grace ingen dispens för denna sträcka.
”Helt nöjda”
I beslutet står att fartyg som enligt utredningen ”alstrat ytvågor över medelvärdet, inte tillåts köra den aktuella sträckan i högre fart än 10 knop, men medges dispens att marginellt och spritt över hela farkledens övriga, mindre erosionskänsliga delar hålla en högre fart, så att transittiden genom skärgården kan behållas.”
– Vi är helt nöjda med beslutet. Viking Grace får köra en halv knop snabbare än tillåtet på vissa andra sträckor istället, säger Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström till Sjöfartstidningen.
[/flowy_subscriber_only]