Fotograf: I-Tech

Kategori: Fartygsutrustning | Folk/företag | Forskning

Unik färg EU-godkänd

Färgtillsatsen Selektope är EU-godkänd, redo att ta steget in på den globala anti fouling-marknaden.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] anti fouling-marknaden.

EU-kommissionen har godkänt Göteborgsinnovationen Selektope för att användas som anti fouling-ingrediens i fartygsfärg.

– Det är det här som gör Selektope unikt, att vi är en av tre godkända substanser i världen som tagit sig igenom den här rigorösa processen, säger Philip Chaabane, vd på I-tech som äger och marknadsför substansen Selektope.

Unik position

Med tanke på att en av de två övriga substanserna är giftig koppar som idag nästan uteslutande används i fartygsfärg för att förhindra hård påväxt finns det bara en modern konkurrent till Selektope. Genom att stimulera havstulpanens larver att simma bort från ytor målade med färg som innehåller ämnet istället för att sätta sig fast håller Selektope skrovet rent.

– Det behövs bara 0,1 procents inblandning av Selektope i färgen, det är hundratals gånger mindre än hur mycket koppar som behövs.

I november ska det första fartyget i oceanfart målas. Färgen ska hålla i fem år.

– Det är ett av Laurin Maritimes fartyg som ska målas i Singapore.

Därmed tar sig I-tech in på den marknad som man ända sedan starten 2006 siktat på.

– Det är här på de stora fartygen som det finns stora bränslebesparingar att göra. DNV har släppt en rapport som säger att det finns 30 miljarder dollar att spara på att få upp antifoulingen till en acceptabel nivå, säger Philip Chaabane.

Goda resultat

Selektope har förutom på provytor och i tester redan visat sin effekt på fartyg. Substansen har sålts kommersiellt i ett år. Dels i en färg för fartyg i kustfart runt Japan, dels i en specialfärg. Specialfärgen används vid varv i Japan och Sydkorea på fartyg under tiden de ligger vid utrustningskajen.

– På kustnära fartyg har vi visat en bränslebesparing på 10 till 12 procent. Riktigt så mycket kanske vi inte kan hoppas på i oceanfart eftersom de fartygen rör sig mer. Hur stor besparing det blir ska den här första helfartygsmålningen visa.

Svensk tillverkning

I-tech äger alla rättigheter till substansen Selektope som man låter företaget Cambrex i Karlskoga tillverka innan man säljer det till färgbolaget. Än så länge samarbetar I-tech med den japanska färgtillverkaren CMP, Chugoku Marine Paints, som är bland de största globalt men inte så stora i Europa.

– Vi har inga låsningar. Vi ligger långt framme med andra tillverkare också, säger Philip Chaabane och säger att fler fartyg i oceanfart kommer att målas med färgen.

– Ja, Chugoku kommer definitivt ha fler fartyg och vi hoppas på framsteg med de övriga färgtillverkarna inom kort. 

Flera effekter

Selektope är bara verksamt mot havstulpaner men genom att inte vara giftig för allt utan särskilt inriktad på att störa havstulpanerna, öppnar den även för mer nytänkande.

– I och med att den behöver så låg inblandning kan färgtillverkarna tänka nytt och modellera fram effekter på mjuk påväxt också. Det är en sekundär effekt av Selektope, säger Philip Chaabane som med EU-godkännandet i ryggen känner att år av hårt arbete börjar ge utdelning.

– Det är fantastiskt att ett litet Göteborgsföretag har kommit upp och kan börja konkurrera på den här marknaden. 

Denna artikel publicerades ursprungligen i Sjöfartstidningen nr 9-2015.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]