Fotograf: Nikolaos Diakidis / Wikimedia

Kategori: Arbetsmarknad | Passagerarsjöfart

”Besättningen ska flygas hem”

Seko Sjöfolk vill att Gotlandsbåten flyger hem den svenska besättningen om inte färjan Västervik lämnar Grekland för Sverige senast på söndag. Rederiet agerar redan nu.

– En svensk besättning på 23 personer har bott på hotell nere i Grekland under två veckors tid nu, tanken var att de skulle ha en eller två hotellnätter och därefter segla med Västervik till Sverige men fartyget ligger kvar utanför Aten. De går på färjeavtalet och tanken är inte att de ska ligga ute så här länge, jag har därför ställt ett krav till rederiet om att besättningen ska flygas hem senast på söndag om inte fartyget kommer iväg. Jag har inte fått svar ännu, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko Sjöfolk, till Sjöfartstidningen.

Förvånande

Totalt har ett 60-tal personer inom Seko Sjöfolks avtalsområde fått säsongsanställning på färjan Västervik, majoriteten inom intendentur men några är matroser också.  

– Många på intendentursidan har ingen erfarenhet från sjöfart och är rätt förvånande över att det funkar så här. De jag har pratat med hade kanske lite större förhoppningar även om de håller modet uppe.

– Matroserna ska fungera lite som en brygga mellan den grekiska driftsbesättningen och passagerarna.

Ska få lön

Enligt Mikael Lindmark har besättningen på plats i Grekland fått besked om att löner ska betalas ut den här veckan, och hans intryck är att Gotlandsbåten sköter sina åtaganden mot de anställda.

– Vi har en bra kontakt med rederiet och det finns inga meningsskiljaktigheter.

Om trafiken nu ställs in för sommaren, vilket det finns farhågor om, räknar Seko Sjöfolk med att de anställda ska få sina löner för hela perioden oavsett.

– De har säsongsanställning och har man anställning så har man rätt till sin lön. De har inte gjort något fel och dessutom har många kanske tackat nej till andra jobberbjudanden för att jobba hos Gotlandsbåten.

Statlig lönegaranti kan endast bli aktuellt om arbetsgivaren (Gotlandsbåten) försätts i konkurs eller är föremål för företagsrekonstruktion.

Flygs hem

Till lokaltidningen Helagotland säger nu Gotlandsbåtens marknadschef Julia Bendelin att personalen flygs hem under tisdagen (i går) och onsdagen.

– Personalen har varit nere länge nu och vi kommer att flyga hem dem i dag och i morgon. Det har varit bestämt innan Seko gick ut i media, säger Julia Bendelin, till tidningen.

Kommentarer

  • TimmyS

    Var finns du, Janne Josefsson/UG? Det som sker nu innefattar detaljer av riksintresse.

    GB AB ar ett stort fiasko – firmanamnet har redan drabbat hela Gotland. En hel del individer tror att hela Gotlandstrafiken drabbats – laes nyheterna publicerade I helagotland.se samt de tillhoerande kommentarerna.
    Pigge Werkelins naeringsverksamhet boer finkammas ordentligt, och fa ett eget UG-utrymme.. Det ligger manga likar gomda I denna mans verksamhet. Skatteverket boer vara med near allt finkammas: hyrorna pa Hamnplan 2 I Visby, Lyxghettot Tott, Nordenstrands brygga, Snaeck, Snaecks camping, o.sv.

  • Anonymous

    Ja Pigge har ju gått i sin fars skola …..
    Den mannen var ju en stigfinnare….

  • Anonymous

    Besaettningen bor gora det enda raetta: komma hem snarast och staemma GB/Werkelin & Co, och fa skadestand. Se till bara att gora det pa fastlandet/foruminvandning, da Gotlands tingsratt aer annat an opartisk… Gotland har blivit en farlig plaskdamm for de rakryggade. UG naesta?

    • Jonas Carlsson

      Besättningen är belagda med munkavle och får inte säga något till någon. Jonas

  • Anonymous

    Sen undrar ni varför Redarna flaggar ut. Tror ni Gotlands Bolaget vill ligga där med fartyget o missa bokningar

    • Anonymous

      Skönt att någon tyckte som jag. Man undrar lite om SEKO sjöfolk inser att de grävt svenska matrosers och motormäns grav med sitt beteende?

  • Karl-Arne Johansson

    Besättningen skall ju definitivt i alla fall avlösas, avtal skall hållas, och jag undrar förståss vad anonym menar med att Seko Sjöfolk har grävt Matroser och Motormäns Gravar?

    • Stig Magnussson

      egentligen så skulle vi ha krävt 100 % svensk besättningen. Nu vet jag inte hur avtalet för dom övriga icke svenskar (greker)ser ut för dom ombord. Men visst har vi förlorat en del tjänster för manskapet Karl Arne.

  • George Jones

    Besättningen har fått supa o gå på disco o ligga på stranden i två veckor, och det skulle vara fel? Givetvis kan bara en fackförbund komma på sån löja. Tror inte besättningen klagar alls.

  • George Jones

    Förbannade censur, blev det jobbigt när man skrev sanningen om projektet???

    • Hej George,
      Än så länge har vi inte redigerat något i tråden. Du sprider dock dina kommentarer på flera artiklar så det kan vara det som rör till det för dig.

      /Tomas

  • Thomas

    Med tanke på det vidriga sk sommarvädret här hemma i Sverige så skulle jag inte ha något emot att byta med någon av dessa besättningsmän. 🙂

  • Mikael Lindmark

    Besättningen hörde av sig och hade inte emot vistelsen om de hade vetat förutsättningarna. Men de var förberedda på någon eller några dagar i Grekland inte två veckor. Därför ville de bli avlösta. De har inte supit och gått på disco, de har arbetat och haft utbildning där nere. De anställda har ingen anledning att stämma Gotlandsbåten, anställningarna fortsätter löpa och de åtnjuter lön.

  • Anonymous

    Måste vara ett väldigt solitt bolag som ligger bakom det här projektet om man har råd att betala löner till en besättning i månader utan några inkomster.

  • Anonymous

    dom påstådda 25 miljonerna kanske börjar ta slut,

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.