Fotograf: Dennis Rosenfeldt/CMP

Kategori: Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

CMP ser starkt kryssningsår

När kryssningssäsongen 2013 summeras kommer över 800.000 passagerare rest till och via Köpenhamn.

Kryssningssäsongen i Köpenhamn avslutas i december och ledningen för CMP (Copenhagen Malmo Port) kan konstatera att det har varit ett starkt år. När det sista anlöpet sker under julmånaden kommer över 800.000 passagerare att ha rest till och via den danska huvudstaden under säsongen fördelat på 346 anlöp.

Den anlöpstätaste månaden var juni med 88 anlöp följt av 86 och 74 i juli respektive augusti.

Av samtliga anlöp under året är 46 procent turnarounds, vilket innebär att nya passagerare ansluter till fartygen och andra lämnar. 

– Köpenhamn har blivit en naturlig hub för kryssningstrafik i norra Europa. Hamnens placering i huvudstaden är perfekt. Flygplatsen ligger nära och Köpenhamn som stad är attraktiv för många olika typer av rederier och resenärer, säger Arnt Møller Pedersen, chef för kryssnings- och färjetrafik vid CMP.

Till säsongen 2014 kommer en ny kryssningskaj att stå färdig, vilket innebär att Köpenhamn klarar 500 anlöp om året.

Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Det vore trevligt om inte bara C:et i CMP gynnades utan även M:et kanske kunde få ett dussintal kryssningsanlöp till det till kryssningsterminal ombyggda magasinet i Frihamnen. Malmö har ju på relativt kort tid förvandlats från en grå industristad till en riktigt vacker och intressant stad och de gamla ölschappen kring hamnen har blivit coffee-shops och hela Kockum-området ett dock-lands med Turning Torso som landmärke i stället för den stora bock-kranen (som nu bygger fartyg i Sydkorea.)
    Fasr det är klart – det gamla tidstypiska magasin M1, som ligger vid kryssningsterminalen, måste rustas upp och då plockar jag fram mitt förslag att i magasinet inrätta ett Varvs- och Sjöfartsmuseum som både Kockums och sjöfarten förtjänar. Kanske kunde vi här få draghjälp av våra vänner på andra sidan Sundet.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.