Kategori: Ekonomi | Fartygsaffärer | Politik

2013: tvångsförsäljningar, kapitalbrist och överutbud på sjöfartens marknader

2013 kommer att bli ännu ett tufft år för sjöfarten med många utmaningar. Det menar en analytikerpanel som Lloyd’s List satt samman. Det finns allt för många fartyg i förhållande till efterfrågan på sjötransporter. 2012 går till historien som det år då det levererats mest nya fartyg någonsin, totalt 168 miljoner ton dödvikt. Det blir inte bättre av att fartyg på totalt ytterligare 100 ton dödvikt är planerade för leveranser 2013. Martin Stopford, chef för Clarkson Research grusar också eventuella förhoppningar om att utskrotning kan kompensera nytillskotten.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en.

– Det finns inte en chans att det kommer att räcka, säger han.

Även Harry Theochari från Norton Rose gör en negativ analys.

– Bankfinansiering kommer inte att vara tillgänglig inom den närmaste framtiden, säger han.Analytikerna i panelen var eniga om att bankerna kommer att ha en tuffare attityd mot låntagare, inte minst på grund av de restriktioner bankerna fått sedan finanskrisen slog till.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]