Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Hamn/Logistik | Regelverk

120 ton svaveloxid insparade

49 fartyg hjälpte Göteborgs Hamn att minska utsläppen med 120 ton svaveloxid förra året. För det får de upp till 250.000 kronor per fartyg i återbäring.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r fartyg i återbäring.

Göteborgs Hamn fortsätter att driva denna kampanj under 2014 och påpekar att det finns pengar kvar och att det går bra att anmäla fler fartyg.

Max 0,1 procent

Kravet för att få ersättning är att fartyget körs med bränsle som innehåller max 0,1 procent svavel eller motsvarande, till exempel LNG. Efterlevnaden övervakas genom en Chalmers-studie där en forskargrupp på institutionen för rymd- och geovetenskap övervakar fartyg som anlöper eller lämnar hamnen.

– Via en mätstation på taket av Älvsborgs fästning analyseras gaser från fartygens rökgasplymer. Där kan vi mäta hur mycket svavel bränsle innehåller och hur effektivt svavelprogrammet är, säger Anna Jivén.

Finansieringen klar

Finansieringen kommer från de extra avgifter i hamntaxan fartyg som kör på med bränsle vars svavelhalt överstiger 0,5 procent får betala.

De rederier som deltar i kampanjen är: Maersk Line med 13 fartyg, Thun Tankers med 13 fartyg, Stena Oil med 6 fartyg, Top Oil 4 fartyg, Scandinavian Shipping 3 fartyg, OW Bunker 1 fartyg och B-Gas Operation med 9 fartyg.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]