Dessa länder ingår i Paris MoU och Port State Control Committee.

Fotograf: Paris MoU

Kategori: Arbetsmarknad | Politik | Regelverk

113 fartyg följde inte MLC

Nu har MLC, Maritime Labour Convention, varit i kraft i ett år och den första statistiken är klar. Vid hamnstatsinspektionerna har många avvikelser uppdagats.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ga avvikelser uppdagats.

Under första året MLC varit i kraft har 113 fartyg hållits kvar i hamn på grund av att de inte uppfyllde kraven i konventionen. Detta motsvarar 17,4 procent av det totala antalet kvarhållanden (649 stycken) som noterades i hamnstatskontroller gjorda i något av Paris MoU-medlemsländerna under perioden.

Löner betalas inte

Av hamnstatsinspektörernas totalt 46 798 noterade avvikelser,kunde 3 447 (7,4 procent) relateras till MLC. 

Icke utbetalda löner var det mest frekventa problemet som inspektörerna fann (39,5 procent). På andra plats kom för låg bemanningsnivå ombord (28,6 procent). Andra områden med höga avvikelser var hälsa, säkerhet och olycksprevention, mat och catering samt undermålig logi.

Alla är inte med

I statistiken igår endast de medlemsstater i Paris MoU som raticifierade MLC före den 20 augusti 2012 och därmed hade rätt att kontrollera MLC-efterlevnaden under det första året. De länderna var: Bulgarien, Kanada, Kroatien, Cypern, Danmark, Lettland, Holland, Norge, Polen, Ryssland, Spanien och Sverige.

Sedan dess har Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Italien, Litauen, Malta, och Storbritannien också raticifierat MLC. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]